Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Pamela Bellafesta

Mina favoriter

SE ALLT

Ett nytt Minimarket

Minimarket är ett lekfullt svenskt märke som haft en turbulent period med en omorganisering av företaget efter meningsskiljaktigheter med investerare. De såg det som en öppen dörr för en nystart. Nu står de starkare än någonsin med nytt upplägg där de har färre återförsäljare och mindre kollektionssläpp. Jag tog tempen på systrarna och ställde frågorna vi alla undrar!

20160205-isak007601-020

Ni har fått chansen att skapa ett ”nytt” Minimarket! Vad är den största förändringen?
Modebranschen mår bra av förändring – i mer än silhuett och material. Vi har tagit fram ett nytt verksamhetsupplägg utifrån våra behov och önskemål , ett upplägg utanför det givna bransch-schemat. Vårt verksamhetsmål är inte expansion utan skönare liv, minimerat spill och en motrörelse till reahysterin. Vi har också öppnat dörren för renodlade formgivningsuppdrag, som det vi gjort för Rörstrand.

Hur jobbar ni nu? Berätta om ert nya upplägg och vad som fick er att ta det steget!
Vi formger och levererar nya, mindre kollektioner var åttonde vecka, istället för det klassiska tänket med färre, större kollektioner. Det ger oss och butikerna frihet att prata om nyheter när det passar oss. Kollektionerna härrör till något aktuellt, om vi till exempel gjort ett samarbete med ett annat varumärke, eller en scenkostym för en artist, så kan det synas i den kollektion som släpps i aktuell tidsrymd. Vi visar alltid upp butiksaktuella plagg på catwalken och i övrig marknadsföring. Kollektionernas storlek ger ett jämt flöde i designprocessen och blir konstant istället för att ligga i tunga sjok före stora kollektionssläpp. Trevligare arbetsbörda för alla involverade. Våra upplagor av varje plagg är begränsade och vi minimerar spill samt rea genom att bara producera upp det som beställts – vi har inget lager. Man får passa på att köpa sina favoritplagg när och där man hittar dem.

Påverkar förändringarna er kreativitet i klädskapande?
Ett tydligt ramverk kan sporra kreativiteten. Bra arbetsdagar sporrar också kreativiteten. När verksamheten fungerar smidigt och vi mår bra i vardagen blir formen ännu starkare. Målet med de plagg vi skapar till butikssläpp är att de ska vara tydliga i mångsidighet och varaktighet, de är garderobsfavoriter som kan kombineras och bäras på olika sätt, genom olika säsonger och tider. Med en mindre kollektion får varje plagg mer uppmärksamhet.

Finns det en frihetskänsla i att ändra på det ”standardiserade” sättet att sälja kläder på?
Känslan är att det nya upplägget kräver långt färre timmar för ett mer grundligt och rikt arbete. Samarbetet med inköparna blir tätt, vi känner att vi tillsammans är med och sätter en sundare branschnorm, och kan vara mer direkta i kommunikation till slutkund. Som nu när vi lanserade samarbetet med Rörstrand, då skapade vi med relativt kort varsel en kollektion inspirerad av det vi gjort för Rörstrand, med print och färger som genomsyrade hela den kollektionen.

sweater_eve-ro%e2%95%a0erstrand

Tröja från Minimarket x Rörstrand hittar du här för 1500 kr.

Vad kan vi förvänta oss från Minimarket i framtiden?
Vi går igenom varje del och utmanar oss själva i nya sätt att tänka. Kläderna och hattarna är igång, just nu pratar vi mycket om skor. Och webshop. Exakt var vi landar vet vi inte ännu, men det finns många roliga tankar. Vi återkommer i frågan 🙂 En sak vi är säkra på är att vi fortsätter köpa tyg och producera inom Europa, för att bibehålla kontrollen över ursprunget till varje plagg, hatt (och snart sko).

Vilka är era favoritplagg från Minimarket just nu?
Sofie: Trench Tarot och den vida byxan Nan, i tunn, mönstrad ull. Oversize skjortan i tunn, blekrosa bomull till den tighta lilla top Crystal som skapar en formell, men helt annorlunda typ av kostym.
Jennifer: Alla nya kepsar som kommer i butik nu under våren.
Pernilla: Top Crystal som är en del av kostymen i drop 2.

minimarket

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
0kommentarer

    senaste från Mode

    Pamela Bellafestas webbshop
    Dölj
    metro mode weekly

    Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

    Lifestyle
    Elin Johansson
    Mode
    Fanny Ekstrand
    Lifestyle
    Tess Montgomery
    Lifestyle
    Dasha Girine
    Hälsa
    Foodjunkie
    Lifestyle
    Susanne Barnekow
    Lifestyle
    Sandra Beijer
    Lifestyle
    Henrietta Fromholtz
    Hälsa
    Träningsglädje
    Mode
    Pamela Bellafesta
    Home
    Andrea Brodin
    Home
    34 kvadrat
    Hälsa
    Ida Warg
    Lifestyle
    Makeup by Lina
    Lifestyle
    Vanja Wikström
    Lifestyle
    Josefin Dahlberg
    Mode
    Petra Tungården
    Hälsa
    Fannie Redman
    Mode
    Chrystelle Eriksberger
    Lifestyle
    Linn Herbertsson
    Hälsa
    Josefines Yoga
    Man
    Niklas Berglind
    Lifestyle
    Sanne Alexandra
    Man
    Marcus Schuterman
    Man
    Viktor Frisk